5 nešvarů, kterých by se měla žena za volantem vyvarovat

19.8. 2020Miroslav Uhlíř4080x3

Ženy mnohdy umí řídit lépe, než muži. Klišé, že žena by za volant neměla, již dlouhou dobu neplatí a na silnice se pouští stále více žen. Například postrachem závodní dráhy Nürburgring je slavná Sabine Schmitz, která ve slavné show Top Gear předjížděla Porsche v dodávce. Ženy ale mnohdy dělají zbytečné chyby, které ovlivňují jejich řízení a dokonce ohrožují nejen sebe, ale i ostatní účastníky provozu. Pojďme se tedy podívat na nejčastější neduhy žen řidiček.

  • Řízení v podpatkách

Dámy, tohle jste nejspíš slyšely již v autoškole. Není vhodné řídit v “lodičkách”. I přes to mnoho žen nepochopitelně našlo různé, mnohdy i podivné metody, jak řídit i v těch nejvyšších jehlách. Ohrožují tím sebe i ostatní. Rizik která mohou vzniknout je hned několik. Typické je, že se kvůli podpatku nedomáčkne spojka. Auto a hlavně převodovka tím trpí, nehledě že váš jízdní komfort není díky skákavé jízdě zrovna nejlepší. Horší je, když se podpatek zachytí za táhla pedálu brzdy. Tam už končí veškerá legrace a reálně hrozí nehoda. Člověk v takovém případě začne jednat zmatečně, což mu prodlouží reakce a navíc nemůže brzdit, takže nehoda je velice blízko. Posledním problémem je zaseknutý plynový pedál. Existuje totiž šance, že se bota zasekne mezi plynem a podlahou. Než si člověk problém uvědomí a zareaguje, opět mnohdy skončí v poli nebo hůře v autě před ním. 

Vyvarujte se tedy řízení v nevhodné obuvi. To platí jak pro zde popisované podpatky, tak pro pantofle, sandále a podobné typy obuvi. Ideální obuv na řízení je utažená kolem nohy tak, aby podrážka nevisela a přímo se dotýkala chodidla a špička končí co nejblíže palci. Podrážka by v ideálním případě také měla být o trochu měkčí než má běžná bota, aby byla cítit zpětná vazba brzdového pedálu a spojky, ale to už je vyloženě jen pro řidičky – požitkářky a není to vysloveně nutné.

  • Špatný posed za volantem

Tohoto problému si bohužel všímáme i v autoškolách. Ženy mají tendenci z nějakého důvodu řídit “nalepené” přibližně 20 centimetrů od volantu, čas od času lze potkat druhý extrém (to se žen ale ve většině případů netýká) a sice člověk rozvalený v pozici připomínající ležení na lehátku. Seřiďte si správně sedačku a naučte se řídit ve správné poloze. Opět hazardujete se svým i cizím zdravím. 

V první poloze je první problém s reakcí na smyk. Díky neustále pokrčeným rukám můžete dostatečně rychle zatočit jenom velmi omezeně a v případě nutnosti zatočit více, začnete typicky ručkovat po volantu. Asi je vám jasné, že k nehodě je tak blíže než by bylo nutné.

Druhý problém se týká takzvaného airbagu. Jistě jste o něm slyšeli. Ten pro řidiče se skrývá právě ve volantu. Tím, že jste od něj na příliš krátkou vzdálenost, mu snižujete účinek. Airbag je vystřelen speciální patronou, která má plyny napustit vzduchový vak rychleji, než dojde k nárazu, aby vás při něm mohl chránit. Ale pokud jste moc blízko, vak se nenaplní, protože mu vaším tělem kladete odpor. V takovém případě mnohdy dojde k úrazu nejprve airbagem, který má dost energie, aby vám například zlomil žebro nebo vás pohmoždil a následně při nárazu o volant samotný.

Opěradlo by mělo být téměř kolmé. Nohy pokrčené a uvolněné. Ruce musejí být natažené, přibližná vzdálenost by měla být na ¾ délky paže. Záda by měla být opřená v oblasti beder i lopatek, aby vás sedačka správně držela. Zkuste si sedačku seřídit podle této rady a uvidíte, že i přes počáteční nezvyk vám bude vyhovovat více a navíc z jízdy budete méně unavená.

  • Rozptylování se za volantem

S kamarádkou probíráte poslední úlovky z obchoďáku, ukazujete jak vysoké kozačky jste si koupila a v tom před vás vjede nepozorný řidič. Ale vaše ruce nejsou obě na volantu, navíc reagujete šokem, když začne kamarádka křičet, což vaší reakci ještě prodlouží a nehoda je na světě. Určitě si také vzpomenete na případ dvou mladých slečen, které se natáčely do živého přenosu; ten bohužel skončil tragicky.

Prostě je potřeba se nerozptylovat vším kolem. Nemusíte v autě mlčet. Je ale nutné si udržovat koncentraci a rozhovoru pozornost věnovat jen v momentech, kdy je to bezpečné. Proto mají řidiči autobusů mnohdy cedule “nemluvte za jízdy s řidičem”. 

Obecně je kromě rozhovorů největší “rozptylovadlo” mobilní telefon. Hodně lidí ho stále nosí v kapse, někdo jim začne volat a následuje několikaminutové lovení v kapse, během kterého se člověk na situaci v dopravě soustředí jen naprosto minimálně. Poté se věnuje hovoru, což na pozornosti také nic nepřidá, dokonce je to zákonem zakázáno. Tento neduh se vyřeší velice jednoduše a sice klasickým držákem na mobil, který jste již někdy určitě viděli. Nabízíme jich mnoho druhů, pro různé velikosti telefonů a můžete si vybrat na našem e-shopu.

  • Řízení v nevhodném oblečení

Ženy preferují většinou volnější oblečení, které odhalí o trochu více, než pánské tričko. Ale pokud máte sednout za volant, je potřeba přemýšlet, zda je vhodné v něm řídit. Opět můžeme uvést několik situací, ve kterých vám takové oblečení může uškodit. Typicky to bývá dlouhá sukně, trička či letní šaty bez rukávu a podobné oblečení. 

Dlouhá sukně je nebezpečná hlavně proto, že je možné ji špičkou přišlápnout. To znamená, že potřebujete zabrzdit, ale pod botu se vám přimotá sukně a najednou to nejde. To platí samozřejmě pro všechny pedály, ale brzda je snad nejrizikovější a stojí za spoustou zbytečných nehod.

Trička a šaty bez rukávů nejsou vhodné, protože se vám bude pás při delším řízení zařezávat do ramen. Pásy, i když se výrobci hodně snaží, musejí být v první řadě pevné, aby plnily svůj účel. To, že budou pro pokožku pohodlné, je až na druhém místě. Proto je na delší cesty lepší si ramena zahalit a předejít tím případným nepříjemnostem. Navíc při nehodě se tento efekt projeví mnohem výrazněji. Pokud na své volbě oblečení trváte, v tomto případě se problému dá předejít návleky na pásy, které najdete u nás na e-shopu.

Důležité je také dobře vidět na cestu. Běžné zatmavené brýle jsou sice lepší než nic, ale není to ideální varianta. Mohou se na nich tvořit odlesky podobně, jako na čelním skle nebo na vozovce a potencionálně to může být další faktor, který vede k nehodě. Doporučujeme vám brýle s polarizovanými skly. Ty díky technologii, která reaguje na světlo jinak než běžné brýle, umí odlesky potlačit. A ne pouze na čelním skle, ale i na vozovce a brýlích samotných. V nabídce na eshopu máme mnoho druhů, ze kterých si můžete vybrat, dokonce v rámci letní akce nabízíme brýle Coyote Vision Fashion pouze za 390,- Kč.

  • Zmatečné řešení problémů

Ženy mají vyšší tendenci problémy řešit zmatečně, někdy až téměř panikaří. Auto je stroj, který vyžaduje určitou manuální sílu, aby bylo možné jeho součásti, v případě například defektu, měnit. Je třeba za všech okolností zachovat chladnou hlavu a i v případě, že se zdá situace marná a ztracená se vždy najde jednoduché řešení. Není třeba panikařit. Dnes je na ženy za volantem myšleno a místo klíče a těžkého rezervního kola je možné si pomoci například sadou na opravu pneumatik ve spreji. Nemusíte se tedy nikoho ptát nebo žádat o pomoc a vše vyřešíte pouze sprejem, který defekt pneumatiky nejen zacelí, ale také ji dostatečně dofoukne, aby bylo možné dojet do pneuservisu nebo domů, kde vám jistě někdo rád pomůže.

  • Závěr

Věříme, že jsme vám předali několik rad, které vám pomohou k lepším výsledkům za volantem. Nemusíte se bát parkování, víte jak se obléci, jak si správně sednout a proč se věnovat řízení. Budeme se těšit, že se třeba časem přestane bát řídit více žen a budeme je na silnici potkávat častěji. Přece jen jsou ozdobou silnic a třeba se objeví nějaká nová Eliška Junková, která uměla mužům se svojí Bugatti během soutěží Grand Prix velice zdárně konkurovat.

Komentáře
  1. Okeygorandom https://www.google.com/ napsal:

    Steven Adler

  2. в день от 88 до 3179 еврo Выпoлните провеpку cмoжете ли вы pаботать в cетu и можете начинать https://tinkoff.ru Tync napsal:

    Steven Adler

  3. Kate napsal:

    Já řídím v podpatkách pořád, je to jen o zvyku, ještě se mi nikdy nic nestalo a naopak se mi řídí líp než v placatých botech- jsem menší postavy tak můžu sedět dál od volantu a dosáhnu na pedály, je pravdou že někdy jsem středem pozornosti ale to mi nevadí už jsem si zvykla 🙂 včera jsem jela v pantoflích na platformě a jehlách a když jsem vystoupila u Tesca z auta tak pár lidí kroutili hlavou ale to neřeším 😉

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.